Staatssecretaris, CIO Rijk en SG op werkbezoek
Een aantal keer per jaar opent SSC-ICT de deuren voor bewindspersonen, topambtenaren en IT-partners uit binnen- en buitenland. Tijdens deze bezoeken maken zij kennis met verschillende collega's en leren ze meer over onze organisatie.
Twee bezoeken met als thema’s werkplek en weerbaarbeid
Op 9 september jl. ontvingen we op de Koningskade staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties Zsolt Szabó en directeur CIO Rijk Art de Blaauw. Een maand later, op 3 oktober, ontvingen we Vincent Roozen, secretaris-generaal (SG) bij het ministerie van BZK. Voor alle gasten was dit de eerste keer dat zij SSC-ICT officieel bezochten.
Bij beide bezoeken werd eerst uitgelegd waar we nú staan, welke ontwikkelingen er zijn en waar we naartoe gaan. Hierbij was bijzondere aandacht voor de Service roadmap van SSC-ICT.
Servicedesk
De bezoekers brachten onder meer een bezoek aan onze Servicedesk. Hier worden wekelijks bijna 4.000 e-mails beantwoord en ruim 7.000 telefoongesprekken gevoerd met collega’s. Het gaat dan meestal om vragen of problemen over het gebruik van bijvoorbeeld Outlook, Webex of mobiele apparaten. De staatssecretaris en de directeur CIO Rijk gingen tijdens het bezoek in gesprek met diverse medewerkers, terwijl onze SG live meeluisterde tijdens de telefoongesprekken. Alle bezoekers waren enthousiast en kregen een goed beeld van onze uitvoeringspraktijk.
Proactieve monitoring
Bij het team Proactieve Monitoring en Beheer zagen de gasten hoe SSC-ICT dag en nacht de bedrijfskritische applicaties van de verschillende ministeries monitort. Dit team bedient ook de 160 ambassades voor Buitenlandse Zaken. De huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat de collega’s van deze afdeling speciale trainingen volgen als zij bijvoorbeeld naar Beiroet of Kiev afreizen met apparatuur, of om daar data veilig te stellen.
Twee thema's
Tijdens deze bezoeken stonden verder de thema’s (digitale) werkplek en weerbaarheid centraal.
Naar een nieuwe cloud-managed werkplek
SSC-ICT wil de digitale werkplek, die we als dienst aan klanten bieden, vervangen. De bedoeling is om de stap te zetten naar een cloud-managed werkplek. Tijdens de bezoeken demonstreerden we de nieuwe werkplek op Macbooks en Windows-laptops. Er werd daarbij onder meer gediscussieerd over het verschil tussen data in de cloud en in de soevereine cloud.
Digitale weerbaarheid
Continuïteit en veiligheid van onze systemen en dienstverlening, oftewel digitale (cyber)weerbaarheid, is essentieel voor SSC-ICT. Het Security Operations Center (SOC) toonde hoe daaran werd gewerkt. Ook was er aandacht voor ons securityprogramma Be Aware, waarbij de nadruk ligt op de menselijke kant van security.
Terugblik
Het directiemanagementteam van SSC-ICT kijkt tevreden terug op deze inspirerende werkbezoeken, waarin we een mooie inkijk hebben gegeven in onze ICT-dienstverlening.